علل نهفتگی دندان نیش چیست؟
نوشته شده توسط : noor

علل مختلفی می‌توان برای نهفتگی دندان نیش مطرح کرد؛بهترین متخصص ریشه دندان در رشت  ممکن است یک یا چند علل زیر باعث چنین مشکلی شوند:

  1. عدم رشد صحیح دندان‌های شیری در صورتی که دندان نیش شیری یا هر دندان دیگری به طور کامل و صحیح رشد نکرده باشد، می‌تواند روی رشد دندان نیش دائمی هم تاثیر بگذارد و سبب نهفته ماندن آن شود.
  2. مسدود بودن مسیر دندان خیلی از اوقات به دلیل رویش بد سایر دندان‌ها، امکان بیرون آمدن دندان نیش وجود ندارد. در واقع دو دندان آسیای کوچک و پیش آنقدر هم نزدیک می‌شود که مسیر رشد دندان نیش را مسدود می‌کنند. در چنین مواقعی هم دندان نیش نهفته باقی می‌ماند.
  3. وجود دندان اضافی در دهان بیمار خیلی از اوقات به دلیل اینکه یک دندان اضافی در دهان فرد رویش پیدا کرده است، مسیر رویش دندان کانین بسته می‌شود و دیگر فضایی برای رویش آن باقی نمی‌ماند. به همین دلیل هم دندان کانین زیر سایر دندان‌ها در لثه باقی می‌ماند و سبب تورم آن ناحیه می‌شود.

روش‌های تشخیص وجود دندان نیش نهفته

برای تشخیص وجود یا عدم وجود دندان نیش نهفته می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت:

  1. توجه به علائم بیمار دندانپزشک معمولا با توجه به علائمی که بیمار دارد، به وجود یا عدم وجود دندان نیش نهفته شک می‌کند. معمولا اگر چندین علامت با هم وجود داشته باشند، می‌توان به تشخیص بهتری رسید.
  2. تصاویر رادیوگرافی برای پی بردن به وجود دندان نیش نهفته در دهان بیمار، بهترین و دقیق‌ترین روش تشخیصی، استفاده از تصاویر رادیوگرافی است. این تصاویر به خوبی دندان نیش نهفته را در بافت لثه و زیر سایر دندان‌ها نشان می‌دهند.

روش‌های درمان نهفتگی دندان نیش

بسته به اینکه دندان نیش نهفته چه وضعیت و شرایطی داشته باشد، ممکن است از هر یک از روش‌های زیر برای درمان آن استفاده شود:

  1.  کشیدن دندان نیش نهفته

    کشیدن دندان برای مواقعی استفاده می‌شود که دیگر هیچ روشی برای درمان دندان نهفته پاسخگو نباشد. دقت داشته باشید که دندان نیش جزء دندان‌های اصلی و ضروری برای هر فرد به شمار می‌رود و نبود آن می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد؛ به همین دلیل هم معمولا این روش درمانی برای چنین دندانی توصیه نمی‌شود.

    جراحی دندان نیش نهفته

    دندانپزشک ممکن است برای بیرون آوردن دندان نیش نهفته، به جراحی متوسل شود. در این روش، یک قسمت از بافت لثه برداشته می‌شود تا مسیر پیش روی دندان نهفته باز شود و بتواند به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

    ارتودنسی دندان نیش نهفته

    در صورتی که مشکل نهفته ماندن دندان نیش مربوط به نامرتبی سایر دندان‌ها باشد، دندانپزشک می‌تواند با ارتودنسی و بهبود وضعیت سایر دندان‌ها، مسیر رویش دندان نیش را باز کند.

نوع روش درمان دندان نیش نهفته به چه عواملی بستگی دارد؟

برای اینکه دندانپزشک بهترین روش درمانی را برای دندان نیش نهفته انتخاب کند، باید یک سری عواملی را در نظر بگیرد. معمولا سه عامل سن بیمار، زاویه نهفتگی و نوع نهفتگی در انتخاب روش درمان توسط دندانپزشک تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از روش‌های درمانی مثل جراحی در سنین بالا توصیه نشوند.

هزینه درمان دندان نیش نهفته

هزینه درمان دندان نیش نهفته نیز بسته به اینکه دندانپزشک کدام روش درمانی را انتخاب کند، می‌تواند بالا و پایین شود. به عنوان مثال، درمان‌های ارتودنسی نسبت به دو روش دیگر از هزینه خیلی بالاتری برخوردار است.

عوارض نهفتگی دندان نیش چیست؟

عوارض نهفتگی دندان نیش شامل موارد زیر است:

  1. آسیب به دندان کناری در صورتی که زاویه دندان نیش نهفته خیلی کج باشد، می‌تواند به دندان کناری خود در دراز مدت آسیب وارد کند. به عنوان مثال، می‌توان باعث ترک و شکستن دندان کناری شود. حتی می‌تواند موقعیت دندان‌های کناری را هم تغییر دهد. در خیلی از موارد، با توجه به اینکه دندان نیش نهفته در زیر لثه پنهان شده است، به ریشه دندان کناری آسیب وارد می‌کند.
  2. عفونت با توجه به اینکه دندان به صورت نهفته در زیر لثه باقی مانده است، می‌تواند تجمع باکتری‌ها را بیشتر از قبل تشدید کند. به همین دلیل هم ممکن است فرد با عفونت‌های در آن ناحیه یا در موارد خیلی شدیدتر، در نواحی دیگر بدن مواجه شود.
  3. التهاب لثه در صورتی که دندان نیش نهفته درمان نشود، می‌تواند التهاب لثه را سبب شود. در چنین شرایطی، لثه قرمز و ملتهب خواهد بود.
  4. اختلالات فکی در صورتی که دندان نیش نهفته در موقعیت بدی قرار گرفته باشد، می‌تواند سبب درد فک و یکسری مشکلات دیگر برای استخوان آن شود.
  5. ایجاد کیست و تومور در صورتی که دندان نیش نهفته درمان نشود، ممکن است سبب بروز کیست در آن ناحیه شود. این عارضه به خصوص در افراد با سن بالاتر، بیشتر نمو پیدا می‌کند.

آیا سن در درمان دندان نیش نهفته تاثیر دارد؟

بله، هر روش درمانی بسته به سن بیمار ممکن است با خطراتی همراه باشد. به عنوان مثال، روش‌های تهاجمی مثل کشیدن دندان و یا جراحی، ممکن است با افزایش سن بیمار به راحتی مقدور نباشد؛ چرا که هر چه سن بیمار بالاتر رود، ممکن است به یکسری بیماری‌های سیستمیک مثل فشار خون و … دچار شود که روی انتخاب روش درمان موثر است.





:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: